מבצע פורים 🎭 | 20% הנחה על כל האתר | קוד קופון: PURIM24

משלוחים לכל הארץ | משלוח חינם לנק' איסוף ברכישה מעל 150 ₪ | משלוח חינם עד הבית ברכישה מעל 200 ₪

מבצע פורים 🎭
20% הנחה על כל האתר
קוד קופון: PURIM24
** לא כולל קטגוריית שמנים

משלוחים לכל הארץ
משלוח חינם לנק' איסוף ברכישה מעל 150 ₪
משלוח חינם עד הבית ברכישה מעל 200 ₪

רודיולה (שורש הזהב)- Rhodiola Rosea / Golden Root

המאכלים שיורידו לכם את רמות הסוכר

הצמח רודיולה שייך למשפחת הצמחים האדפטוגנים, שהם צמחים המשפרים את כושר ההסתגלות והעמידות, את ההרגשה הכללית ואת היכולת של הגוף להתמודד עם מצבים של עומס פיזי ורגשי. הצמחים הללו בעיקר מחזקים. השיטה על פיה הם עובדים הינה בעיקר השפעה על האדרנל. יש כאלה ששוחקים את האדרנל, כמו למשל הג'ינסנג הקוריאני או הג'ינסנגים בכלל, ולכן צריך להגביל את השימוש בהם. ויש כאלה שאינם שוחקים את האדרנל, כמו למשל וויטניה, הידרוקוטיל (שנקרא גם ספלילה) וגנודרמה, ולכן השימוש בהם לאורך זמן הוא מותר ומומלץ.

המכנה המשותף של הצמחים המשפיעים על בלוטת האדרנל הוא שהם מכילים ספונינים טריטרפנואידים או ספונינים סטרואידיאליים שהמבנה המולקולרי שלהם דומה למבנה הורמוני בלוטת האדרנל. למשל, הם דומים להורמון "קורטיזול" ובכך הם מהווים תוספת התומכת את בלוטת האדרנל במצבי מתח ומחזקת את התפקוד שלה.

בלוטת האדרנל, שהיא בלוטת יותרת הכליה, נמצאת בקצה של שתי הכליות ומייצרת את הורמוני הלחץ "קורטיזול" ו"דהידרואפידרוסטרון" (DHEA). הורמונים אלו מסייעים ליצירת אנרגיה ומסייעים לגוף להתמודד עם השפעות של מתחים. הורמון נוסף המופרש מהאדרנל הוא ה"אלדוסטרון" המשתתף בוויסות רמות האשלגן והנתרן, וגורם לספיגת נתרן לדם ולהוצאת אשלגן מהדם.

מצבי מתח ולחץ נפשיים, רגשיים ופיזיולוגיים הם חלק בלתי נפרד מחיינו. אנחנו טרודים בבעיות עבודה, גידול ילדים, אי וודאות כלכלית, יחסים במשפחה, רגשות מודחקים, חשיפה לרעלנים, לחום ולקור, וכן לבעיות פיזיולוגיות נוספות כמו חבלות ומחלות ועוד באופן יומיומי.
בלוטת יותרת הכליה (האדרנל) שומרת על איזון תפקודי הגוף באמצעות הפרשת הורמוני המתח.
תגובה לא תקינה של הבלוטה משנה באופן משמעותי את תגובת האדם למתח. כשהבלוטה חלשה אנחנו מתוחים ועייפים ומועדים לאלרגיות, וכשהבלוטה עובדת ביתר אנחנו נסבול מלחץ דם גבוה, חרדה, דיכאון ורמות גבוהות של סוכר וכולסטרול בדם.

מצבי לחץ יוצרים שרשרת תגובות הנקראות "תסמונת ההסתגלות הכללית". תסמונת זו נחלקת לשלושה שלבים:

1. תגובת האזעקה (תגובה מיידית): התגובה הראשונית של המוח למתח גורמת לבלוטת יותרת הכליה להפריש אדרנלין וניורואדרנלין. הורמונים אלו מגייסים את הפעילות הגופנית לתגובה של Fight or Flight (הילחם או ברח). כתוצאה מכך עולה קצב הלב שלנו, לחץ הדם עולה וישנה זרימה מוגברת של דם לאיברים פריפריאליים והגברה של זרימת הסוכרים (בעיקר גלוקוז) לשרירים ולמוח, קצב הנשימה גובר ואיתו גם החמצן למוח ולשרירים, הזיעה מתגברת כדי להוריד את טמפרטורת הגוף, ומערכת העיכול שלא נחוצה לנו במצב ספציפי זה מקבלת פחות "תשומת לב"- יש בה פחות הפרשות של אנזימי עיכול אבל יותר הפרשות של סוכרים לדם על ידי הכבד כחלק מהמאמץ לגייס משאבים ואנרגיה.

2. תגובת ההתנגדות (תגובה לאורך זמן): הלחץ נמשך והגוף ממשיך להגיב. לאחר שההשפעות של תגובת האזעקה נחלשות הגוף נערך לתגובה מתמשכת ומתחיל לייצר בבלוטת האדרנל את הורמוני המתח השונים הנקראים "קורטיקוסטרואידים" (קורטיזול ואלדסטרון). תגובת ההתנגדות ללחץ אמנם מספקת לגוף את האנרגיה הדרושה כדי להתמודד עם משברים, אולם לאורך זמן יש לה מחיר בהתשה ובהגברת הסיכון למחלות כיוון שהיא עלולה לגרום לתופעות הבאות:
א. הגברת ייצור אנרגיה מחלבונים (זאת משום שמאגרי הפחמימות בגוף התדלדלו), הרס חלבונים בבלוטות הלימפה והתימוס פוגע בתפקוד מערכת החיסון.
ב. אצירת נתרן בגוף: העלולה לגרום לעלייה בלחץ הדם.
ג. הפיכת חומצות השומן והגליקוגן לסוכרים: העלולה לגרום לעלייה משמעותית של רמות הסוכר בדם ולהתפתחות מחלת הסוכרת.
ד. הוצאת סידן מהעצמות למוח ולשרירים: מצב העלול לגרום לדלדול העצם.

לסיכום, תגובת ההתנגדות למתח עלולה לגרום לאורך זמן לעלייה בלחץ הדם,
ירידה בתפקוד המערכת החיסונית, דילול העצם, עליית רמות הסוכר בדם ואף
סיכוי להתפתחות מחלת הסוכרת.

3. שלב התשישות: בשלב זה הגוף חווה כאבים, חולשה, עייפות והתמוטטות כללית של תפקודי הגוף. הסיבות העיקריות לכך הן: איבוד אשלגן (החשוב לתפקודי התאים) בגלל ייצור ההורמון "אלדוסטרון", וריקון מלאי ההורמונים של יותרת הכליה שמביא למצב של תת סוכר בדם ואספקה לקויה של גלוקוז, חומצות אמינו וחומצות שומן.

הטיפול התזונתי כולל:
1. הסרת ודחיית אלכוהול וקפאין המגבירים את הפרשת האדרנלין מבלוטת האדרנל ועקב כך גם את תגובת השרשרת הלא רצויה שעלולה להסתיים במחלות לב ועליית לחץ הדם.

2. הסרת פחמימות פשוטות הגורמות לחוסר איזון סוכרים בדם ועלולות להכניס אותנו למצב של היפוגליקמיה (רמות סוכר נמוכות בדם), ובכך לגרום להפרשת האדרנלין וגרימת תגובת שרשרת שלילית של הגוף למצב לחץ.

3. אכילת פחמימות מורכבות, חלבונים מן הצומח ומעט מהחי, שומנים בלתי רווים, מזונות עתירי אשלגן (כמו אבוקדו, עגבניות, בננה, משמש מיובש) והחזרת ויטמיני B לגוף (בעיקר B 1,5,6) החשובים לשיפור יכולתו של הגוף להסתגל למצבי לחץ (מחקר מצא שחובר בוויטמין B5 בלבד גרם להחלשת פעילות בלוטת יותרת הכליה ויכולתה להגיב בצורה תקינה למצבי לחץ).

4. גם ויטמין C, שרובו מתרכז בגופנו ביותרת הכליה, חשוב לוויסות מצבי לחץ, וכן חומצת האמינו "תירוזין".
צמח הרודיולה הינו אחד הצמחים החשובים לטיפול ב"תסמונת ההסתגלות הכללית", המאופיינת בהיחלשות לאורך זמן במצבי לחץ.

השימוש: השימוש ברודיולה הוא בקנה השורש של הצמח.
חומרים פעילים עיקריים: "סאלידרוזיד" ו"רוזבינים".

הפעילות הרפואית: מניעת השפעת יתר של האדרנלין המופרש במצבי לחץ מבלוטת האדרנל וגורם לתגובת שרשרת שלילית. הצמח משפר את יכולת הגוף להתמודד ולהתנגד למגוון חומרים כימיים, ביולוגיים או פיזיולוגיים המעוררים מתח. הצמח משפר גם את היכולת המנטלית שלנו. הצמח נוגד דיכאון העלול לנבוע במצב של מתח לאורך זמן. הוא מרגיע, נוגד חרדות ומשפר מצב רוח. הצמח מחזק את מערכת החיסון, מכיל נוגדי חמצון ונוגד סרטן. הוא מגן על הלב בזמן עקה ומונע נזקי לב במצבי מתח. הוא מחזק את הגוף לפני ואחרי פעילות גופנית מאומצת. הוא מסייע לסובלים מנטייה לזיהומים חוזרים. הצמח מטפל באנמיה (מגביר יעילות ניצול ויטמין C המאוחסן באדרנל, ובכך מגביר את ספיגת הברזל), מסייע בזמן טיפול אנטי סרטני (מחזק את מערכת החיסון שנחלשת במצב מתח ולא יכולה להתמודד עם מחלת הסרטן), ומשפר את התפקוד המיני (משפר זרימת דם פריפריאלית).

הצמח מותווה למצבים הבאים:
1. מצבי תשישות הגוף והנפש, לחץ ודיכאון לאורך זמן.
2. מצבי חרדה ודיכאון.
3. לפני ואחרי פעילות גופנית מאומצת (מונדיאל, שביל ישראל..).
4. מצבי זיהומים חוזרים.
5. במצבי מחלות כרוניות, התאוששות מסרטן ועוד.
6. לטיפול באין אונות לגברים ונשים (מסייע לשיפור זרימת הדם לאזור האגן ואיזון הורמוני המין).
שילובים מומלצים: מומלץ לשלב את הרודיולה עם היפריקום והידרוקוטיל, וכן עם ויטניה משכרת.

מתי לא להשתמש:
1. אין לצרוך את הצמח בזמן שימוש בתרופות המעלות את רמת הסרוטונין, הדופאמין והטריפטופן (SSRI ותרופות מעכבות (MAO.
2. לא לסובלים ממצבי רוח דו-קוטביים עם נטייה מאנית.
3. לא לטיפוסים נמרצים ועודפים.
4. הצמח עשוי להמריץ במינון נמוך, ולהרגיע במינון גבוה.

מינון – אופן השימוש:

כחלק מפורמולה שיש בה עוד צמחים אדפטוגניים (כמו ויטניה וג'ינסנג): 0.5-1 גר' מהצמח במרתח 3 פעמים ביום.
בצריכה כצמח בודד: 3-5 גרם מהצמח 3 פעמים ביום.
רצוי לשלב שימוש בליקוריץ על מנת לחזק את פעילות בלוטת האדרנל ותפקודיה.

*הערה: הצמח רודיולה איננו מאושר לשימוש כתוסף תזונה על ידי משרד הבריאות בישראל, לפיכך יש לצרוך אותו רק בהנחיית ובאישור רופא או רוקח.
צמח הויטניה מותר לשימוש כתוסף תזונה ודומה מאוד בפעילותו לרודיולה, ולכן ניתן להשתמש בו במקום הרודיולה.

מאמרים נוספים

0
    0
    העגלה שלך
    Empty Cartעגלה ריקה, זה כמו תבלין בלי צבע וטעםחזור לחנות >
      הוספת קופון