מבצע פורים 🎭 | 20% הנחה על כל האתר | קוד קופון: PURIM24

משלוחים לכל הארץ | משלוח חינם לנק' איסוף ברכישה מעל 150 ₪ | משלוח חינם עד הבית ברכישה מעל 200 ₪

מבצע פורים 🎭
20% הנחה על כל האתר
קוד קופון: PURIM24
** לא כולל קטגוריית שמנים

משלוחים לכל הארץ
משלוח חינם לנק' איסוף ברכישה מעל 150 ₪
משלוח חינם עד הבית ברכישה מעל 200 ₪

קצח – נעים להכיר

פסטיבל הזעתר

באדיבות אבי ציטרשפילר, הבעלים של "חוות דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית
הקצח הוא צמח ותבלין הידוע בסגולותיו הרפואיות, כמו שאמר הרמב"ם: "הזרע השחור יפה לכל מיני המחלות, חוץ מהמוות". אבל מה כל כך בריא בו? למה הוא מועיל? אבי ציטרשפילר, עשבונאי, הרבליסט והבעלים של "חוות דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית מסביר לנו על נפלאות הקצח ומכיר לנו אותו קצת יותר.

מהו קצח?

הקצח נקרא בתימנית 'חבסודה' ובערבית 'חב'ת אל בארכה'. הוא ידוע כצמח שבורך על ידי הנביא מוחמד ולכן נקרא הזרע של הברכה בערבית. העולם המוסלמי מאמין שהזרע של הקצח יפה לטיפול ביותר מ-100 מחלות. שמו הבוטני Nigella sativa הוא על שם החומר הפעיל העיקרי נייגלין האחראי על חלק מטעמו.
הקצח שייך למשפחת הנוריתיים ומקורו באגן הים התיכון. בטבע הישראלי קיימים זנים אחדים שלו, ובהם הקצח הריסני הפורח בצהוב, קצח השדה וקצח הציפורן. את הקצח ניתן לגדל בגינה בקלות. עונת הגידול המומלצת היא החורף ולכן נפזר בראש השנה זרעים בגינה, בעיקר מסביב לעצים ושיחים או בשורות בשדה, ונאסוף אותם בתחילת הקיץ.

למה הקצח מועיל?

הקצח הוא צמח עשיר ומזין באופן יוצא דופן ובעל פעילות רפואית רבה המשפיעה על מערכות שונות בגוף. הוא מכיל חומצות אמינו, חומצות שומן, ספונינים סטרולים (נוגדי גידולים חזקים), חומצה אסקורבית, ברזל, אשלגן, ויטמינים מקבוצת B (1, 2, 3, 6, 10), סידן, נחושת, אבץ, זרחן, סיבים, חלבונים ופחמימות. הקצח מסייע לחיזוק המערכת החיסונית ולהשלים חסרים תזונתיים, בייחוד חומצות שומן חיוניות, חומצות אמינו ונוגדי חמצון.

מניעת סוכרת

האינסולין הוא אחד ההורמונים החשובים בגוף. הוא מעודד את הכנסת הגלוקוז לתאים ובכך מקטין את כמותו בדם. אי סבילות לאינסולין, בשילוב עם שפע הסוכר במזוננו, הוא אחד הגורמים להתפתחות מחלת הסוכרת. הקצח יכול למתן מאוד תהליך זה מאחר והוא מכיל חומרים המשפרים את פעילות האינסולין. אם תשתמשו בקצח בקביעות כשרמת הסוכר בגופכם מתחילה לעלות, תגבירו את הסיכויים למנוע את התפתחות המחלה. אם הסוכרת כבר התפתחה ומטופלת תרופתית, השימוש בקצח חייב להיות מבוקר, כדי לא להפר את האיזון התרופתי – לכן שילוב בין קצח לתרופות חייב להיעשות בעצה אחת עם הרופא.

חיזוק מערכת הנשימה

קצח יכול למנוע היצרות סמפונות ומומלץ לסובלים מאסטמה ומקשיי נשימה. כמו כן, קצח ידוע כמסייע לטפל בנחירות בדרגות חומרה שונות. הכניסו קצח לתוך בד ושפשפו את אפו של הנוחר במשך כמה דקות לפני שהוא נכנס למיטה. לפתיחת דרכי הנשימה אצל ילדים, הכניסו מרתח עם קצח למאייד ופזרו אדים קרים בחדר בזמן השינה.

הגנה על הלב

על פי המסורת הקצח מגן על הלב, ובמקומות מסויימים בעולם מאמינים כי הוא עושה זאת באופן מושלם כל כך עד כי אלה האוכלים ממנו צריכים לבחור סיבת מוות אחרת. ההסבר לכך הוא שבקצח קיימים חומרים מאזני סוכר ולחץ דם וכן ויטמינים הנחוצים לשמירה על הלב.

חיזוק הזיכרון והריכוז

יתרון נוסף של הקצח מתייחס לבעיה יום יומית נפוצה במיוחד בעידן המודרני – היכולת לזכור ולהתרכז. הקצח מגביר את זרימת הדם למוח ובתוך כך מחזק את הזיכרון ואת הריכוז.

נשים בכלל ויולדות בפרט

הקצח מגביר את ייצור חלב האם, מונע גזים ומטפל בכאבי בטן של תינוקות יונקים, ולכן מומלץ לאמהות מניקות לצרוך אותו. כמו כן, הקצח עשוי להמריץ מחזור ולהקל על כאבי מחזור בקרב נשים.

בעיות עור

שמן הקצח מסייע לטיפול בפגעי עור כמו אקזמה, עור יבש, פסוריאזיס ופצעים מוגלתיים.

מערכת העיכול

זרעי קצח מקלים על בחילות, גזים, נפיחות בבטן, קנדידה, עצירות, טפילים, ריח רע מהפה וכן בעיות עיכול עקב חומציות נמוכה.
מתי לא להשתמש בקצח? הקצח אסור לנשים בהריון ואינו מומלץ לסוכרתיים הנוטלים תרופות, אלא באישור רופא מוסמך. כמו כן, לא מומלץ ליטול קצח במצבים של עודף חומציות במערכת העיכול או לאנשים הסובלים מצרבות, בגלל נטייתו להגביר חומציות בקיבה.

איך כדאי לצרוך קצח?

הקצח עובד בסינרגיה טובה עם צמחים רבים. להורדת רמות הסוכר בדם ותמיכה באינסולין, כדאי לשלב עם הקצח חילבה וקינמון. כדי לחזק את מערכת הנשימה כדאי לשלב קצח ואניס. להשלמת חסרים בגוף, כדאי לשלב קצח ושומשום שחור. לשמירה על הלב, נשלב קצח ועוזרר. לחיזוק מערכת החיסון וטיפול בתסמיני השפעת, נשלב קצח, סמבוק וג'ינג'ר.
הקצח, כמו זרעים אחרים, אינו מתעכל ואינו מתפרק במערכת העיכול של האדם ושל בעלי החיים. הזרעים עטופים במעטפת בלתי חדירה המאפשרת להם לעבור בשלמותם בצינור העיכול, לכן כדי שהגוף יוכל לעכל אותם, צריך לפרק את המעטפת: כתשו את זרעי הקצח – מומלץ לכתוש בבית ממש לפני השימוש ולא לאחסן כמות גדולה של קצח טחון, שכן הוא מתקלקל בתוך מספר שבועות (את זרעי הקצח בשלמותם ניתן לאחסן למשך שנתיים).
ניתן גם לצרוך שמן המופק מן הקצח או לבצע תהליך בייתי להמסת זרעי קצח בשמן זית: קחו כלי זכוכית בנפח רבע עד חצי ליטר, מלאו אותו עד שליש גובהו בקצח והוסיפו שמן זית עד הסוף (אפשר להשתמש גם בשמן אחר). נערו את הצנצנת פעמיים ביום' במשך שבועיים-שלושה, עד שהקצח יימס בשמן. הרבה מהחומרים הטמונים בקצח הם מסיסי שמן, ועוברים לשמן הזית. תיבול סלט בשמן הזית הזה מייצר פעולה כפולה: הנאה ממרכיבי הזית וממרכיבי הקצח.
מומלץ לכל המשפחה לאכול קצח מדי יום לחיזוק, להשלמת חוסרים בגוף ולמניעת מחלות. כתשו קצח והוסיפו אותו למאכלים פשוטים, קרים וחמים, כמו: סלט, לחם, גבינות, מרקים, פשטידות ועוד. הרבו להשתמש במוצרים העשויים מקצח כמו טחינת קצח, חלוות קצח ושמן קצח.

המידע באדיבות אבי ציטרשפילר, תבלינאי, הרבליסט ובעלי "חוות דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית.

מאמרים נוספים

0
    0
    העגלה שלך
    Empty Cartעגלה ריקה, זה כמו תבלין בלי צבע וטעםחזור לחנות >
      הוספת קופון