בוחרים 'חוות התבלינים' | 20% הנחה על כל האתר | **10% הנחה על השמנים

משלוחים לכל הארץ | משלוח חינם לנק' איסוף ברכישה מעל 150 ₪ | משלוח חינם עד הבית ברכישה מעל 200 ₪

בוחרים 'חוות התבלינים'
20% הנחה על כל האתר
** 10% הנחה על השמנים

משלוחים לכל הארץ
משלוח חינם לנק' איסוף ברכישה מעל 150 ₪
משלוח חינם עד הבית ברכישה מעל 200 ₪

כל הטוב שבפיגמנטים אדומים ….

בלילת הממולאים של סמדי

לקראת עונת הבשלת הפפריקה בזמן העבודה בשדות ותוך ההנאה בדישון אורגני, עישוב וטיפוח ללא ריסוס מתוך הרצון להנות מכל הטוב האדום הזה ולהביא אותו למגע הקהל הכתה בי המחשבה האם כולם מבינים את משמעות הצבע האדום העז?
הפעם החלטתי לכתוב מאמר על כל הטוב שטומנת בחובה הפפריקה דרך משקפי הפיגמנטים האדומים בדגש על הליקופן.
ליקופן הוא פיגמנט אדום מסוג קרוטינואיד בצבע אדום מבריק, המצוי בירקות ופירות. ליקופן הוא הקרוטינואיד השכיח ביותר בגוף האדם, והוא אחד מנוגדי החמצון החזקים ביותר. ליקופן הותר לשימוש גם כצבע מאכל. הוא נוטה להצטבר באברים מסוימים בגוף, ובהם הריאות ובלוטת הערמונית.
בשונה מוויטמינים אחרים המסיסים במים, כמו ויטמין C וויטמין B, אשר עוצמתם מופחתת בעת בישול, הליקופן המסיס בשמן דווקא מגביר את עוצמת פעילותו בזמן חימום ובישול בשל שינוי המבנה המרחבי שלו – לכן עדיף לאכול ירקות ופירות המכילים ליקופין בשילוב עם כמות קטנה של שמן, כמו שמן זית.
הליקופן הוא פיגמנט הנותן לירקות ולפירות את צבעם האדום ונחשב לאנטיאוקסידנט (נוגד חימצון) חזק ויעיל.

למה הליקופן מסייע?

1. להפחתת הסיכון לסרטן- הפחתת סיכון לפתח סרטן ערמונית, הפחתת סיכוי לפתח סרטן השד, הגנה מפני התפתחות סרטן המעי הגס. הקשר החזק ביותר נמצא בין צריכת עגבניות וליקופן לבין הגנה מסרטן, נמצא לגבי סרטן הערמונית, הריאות והקיבה. קשרים משמעותיים נצפו גם לבי סרטן הלבלב, המעי הגס, הושט, חלל הפה, השד וצוואר הרחם.

2. להגנה על הלב וכלי הדם- תזונה עשירה בליקופן תורמת גם לשמירה על בריאות הלב וכלי הדם. התזונה הים תיכונית למשל, הידועה כמסייעת בהגנה מפני מחלות לב, עשירה בירקות ובפירות, ובפרט בעגבניות. בעוד הישראלי אוכל כחצי עגבנייה ליום בממוצע, אוכל היווני, בממוצע, 2 עגבניות ליום, כמות הגדולה פי 4. כמות זו עשויה לסייע לו בהגנה מפני מחלות הלב וכלי הדם.
השפעתה המגינה של העגבנייה בפני מחלות לב וכלי דם מיוחסת, בין השאר, ליכולתה לפעול כנגד תהליכי חמצון.

3. להגנה מפני נזקי זיהום האוויר- פעילותו של ליקופן כנוגד חמצון עשויה לשפר את עוצמת הריאות. בשל חשיפתן הרבה לחמצן, הריאות נוטות באופן מיוחד להיפגע על ידי עקת חמצון. צריכה יומית של מוצרי ליקופן הביאה לצמצום בהפחתת פעילות הריאות ובנזק לדנ"א, כך צריכה של עגבניות ושל ירקות בכלל עשויה לסייע בהגנה על גופנו מפני נזקי זיהום האוויר.

4. לשמירה על בריאות העין- הליקופן עשוי לסייע גם בשמירה על ראייה תקינה. לאחרונה התגלו ריכוזים גבוהים של ליקופן בחלקים חשובים של העין. אחד מהם, הנקרא "הגוף הריסני", מייצר את הנוזל המימי, הממלא את גלגל העין, שומר על הלחץ בה, ומסייע לה להתמקד מחדש בעצמים. הליקופן, ביכולתו נוגדת החמצון הגבוהה, עשויה לסייע לגוף הריסני למלא את משימותיו, על ידי הגנה על האנזימים המעורבים בפעילותו, מפני חמצן.

5. לשמירת העור מפני נזקי קרינת השמש- ליקופן וקרוטנואידים נוספים יכולים לשמש הגנה אוראלית כנגד נזקי קרינת השמש, ובכך לתרום לבריאות העור.

איפה נמצא הליקופין:

עגבנייה- מכילה אחוזי ליקופין גבוהים. קרוטנואידים, חומצות פינוליות, פלבונואידים, מגוון ויטמינים ועוד..

פפאיה- מלבד הליקופין מכילה גם את אינזים הפפאין המסייע לעיכול ופירוק חלבונים בקיבה. פפאיה מרחיקה תולעי מעיים ונוגדת צרבות.

אבטיח- מכיל ליקופין מונוגדי חימצון חזקים, בטא קרוטאן שהוא חומר מוצא לוויטמין A ,הרבה וויטמין C , קומפלקס וויטמיני B, לוטאין ועוד וכן מגוון מינרלים שהאבטיח יודע לינוק מהאדמה ובעיקר אשלגן, ברזל, סידן ,מגנזיום ועוד.

פפריקה אדומה מתוקה וחריפה- בנוסף לריבוי קרוטינואידים בפלפלת אדומה בשלה מכילה כמות כפולה של פרו-ויטמין A מן הפלפלת הירוקה ו- 70% יותר ויטמין C וכן כמות גדולה בהרבה של ויטמין B. 2 כפיות פפריקה ביום מעניקות את רמת הויטמין C הרצויה למשפחה שלמה!

אני מזמין אתכם להנות מהפירות והירקות האדומים השונים, ולחוות את שדות הפפריקה שבחודש הקרוב נמצאים בשיא השגשוג ואין מראה מלבב מכך.

מאמרים נוספים

0
    0
    העגלה שלך
    Empty Cartעגלה ריקה, זה כמו תבלין בלי צבע וטעםחזור לחנות >
      הוספת קופון