מצעד 10 הפירות היבשים המזינים ביותר

אנחנו כבר מזמן לא מסתפקים במשמשים וצימוקים. ט”ו בשבט הגיע, ומגוון הפירות היבשים על המדפים מסחרר בצבעוניותו. ריכזנו עבורכם את הפירות היבשים הכי מזינים ובריאים שכדאי לכם לנשנש בחג הזה.
ט”ו בשבט הוא חגם הגדול של הפירות היבשים, שתופסים את קדמת הבמה והופכים לאטרקציה מתוקה וצבעונית – אך האם גם מזינה? הפירות היבשים נראים כמו ההיפוך של מצב הטריות הבריא והעשיר ברכיבים מזינים, אבל מסתבר שגם לאחר תהליך הייבוש, יש פירות שיכולים לעשות לכם ממש טוב. אבי ציטרשפילר, עשבונאי, הרבליסט והבעלים של “חוות דרך התבלינים” בבית לחם הגלילית התארח באולפן שלנו והסביר על הסגולות שבפירות היבשים וגם מציג כמה פירות שאולי לא הכרתם עד היום.

לימון פרסי
הלימון הפרסי המיובש הוא זן מיוחד, קטן וארומטי העונה במטבח על מספר שימושים: בחליטות, מרקים, רטבים, תוספים לבשר ועוד. ההבדל בין הלימון הפרסי הלבן לבין הלימון הפרסי השחור הוא בשיטת הייבוש: לימון שחור מיובש בבורות באדמה באופן איטי כמו פחם, ולימון לבן מיובש באוויר החופשי בתנורים. הלימון הפרסי, הן השחור והן הלבן, מכיל ויטמיןc בכמות גדולה גם כשהוא יבש (בקליפה). לימון זה יעיל לעצירת דימומים, חיטוי, שטיפת פה בזמן דלקות, הבהרת העור מכתמים (בקומפרסים), חיזוק מערכת החיסון (מעודד ייצור תאי דם לבנים), דליות ברגליים (קומפרסים), בעיות במחזור הדם, מניעת טרשת עורקים ולהורדת משקל (לימון אחד ביום מגביר את חילוף החומרים).

אופן השימוש: מחוררים לימון פרסי מיובש במרכזו ושמים אותו בכוס תה, במרק או בכל רוטב שמתבשל (מעניק טעם חמצמץ).

פירות סמבוק
עץ הסמבוק מכונה “עץ הרפואה” וצומח באקלים ממוזג. בחודשי הסתיו מופיעים על העץ פירות קטנים ושחורים המועילים לחיזוק מערכת החיסון, הם אנטי ויראליים חזקים מאוד ומכילים הרבה ויטמינים A, B, C, פלבנואידים ועוד.

אופן השימוש: ניתן לאכול את הפירות היבשים (כפית ביום) או לחלוט את פרחי העץ ולשתות 4-5 כוסות תה ביום.

מנגו מיובש
פרי המנגו נחשב מקור חשוב לברזל וויטמינים C ו-A. מחקרים על מנגו מראים שאכילת פרי מנגו עשויה למנוע התפתחות מספר סוגים של מחלת הסרטן. במנגו תכולת סיבים גבוהה וכן סידן, ברזל וחלק מויטימני ה-B. המנגו המיובש מכיל גם חומצות אמינו וטריפטופן העוזר במצבי לחץ וסטרס מתמשך.

חמוציות מיובשות
פרי החמוציות נחשב למעדן, גודלו כדובדבן, צבעו אדום וטעמו חמצמץ. לחמוציות תכונות של שימור מזון ותועלתן העיקרית היא לטיפול ומניעת דלקות חוזרות בדרכי השתן (ללא תוספת סוכר). החמוציות משמשות כחומר המונע הצמדות חיידקים לתאי מערכת השתן ומונע בכך הדבקות והתרבות חיידקים במערכת. חמוציות יכולות למנוע היווצרות אבנים וחול בדרכי השתן, הן מועילות לתפקוד הלב, לכיב הקיבה ומעלות את הכולסטרול הטוב ב-10%. התכולה הגבוהה של ויטמין C בחמוציות מסייעת לחיזוק מערכת החיסון ומומלץ לשלב אותן עם אכינצאה, אזוב וקורנית. החמוציות מועילות גם לבריאות השן ומונעות היצמדות חיידקים ויצירת פלאק.

אופן השימוש: המינון המומלץ הוא כפית וחצי חמוציות ביום לאכילה או חליטה. ניתן להשתמש בחמוציות גם כתוספת לאורז, בשר, סלטים ירוקים, סלטי פירות ועוד.

אננס מיובש
האננס המיובש מכיל ויטמינים A ו-C ומהווה מקור טוב לאנזים הברומלין, שחשוב למערכת העיכול. האננס בעל תכונות אנטי דלקתיות, הוא משמש לטיפול במחלות לב, דלקות פרקים ודרכי נשימה. כמו כן, אכילת אננס מסייעת בטיפול כימותרפי או נטילת אנטיביוטיקה ומגבירה את יעילות הטיפול.

פפאיה מיובשת
פרי הפפאיה מכיל את אנזים הפפאין הדומה בפעולתו לאנזים פפסין (אנזים המשפר עיכול חלבונים). הפפאין הינו מרכיב חשוב במשחות לטיפול בפצעי עור ורכיבי עור וידוע ביכולתו לפרק רקמות מתות ללא גרימת נזק לתאים חיים, בתרומתו למערכת העיכול וכמרפא פצעים. בפרי הפפאיה יש רכיבים נוספים כמו האנזים כימיפאפאין וקרטוניאים המסייעים להקטנת החומציות בקיבה, הפחתת סוכר בדם, הפחתת חומציות בשתן והגברת קרישיות הדם. צריכה קבועה של פפאיה תסייע לבעיות עיכול ולתולעי מעיים. מומלץ להשתמש בפפאיה שיובשה באופן טבעי ללא תוספת צבע מאכל וחומר משמר.

למי אסור להשתמש בפפאיה? לנשים בהריון ובהנקה ולסובלים מבעיות בקרישת דם.

אופן השימוש: את הפפאיה ניתן כמובן לאכול בצורתה המיובשת או להוסיפה לבשר בזמן הבישול – פפאיה מיובשת מרככת בשר טרי ומדגישה את טעמם של מאכלים שונים.

קיווי מיובש
פרי הקיווי המיובש בעל תכונות בריאותיות גבוהות, יש בו ויטמין C גבוה, הוא מכיל מגנזיום החשוב להרבה מערכות בגוף, עשיר בנתרן, באשלגן והוא מקור טוב לסיבים וויטמין E. בקיווי גם ניתן למצוא מינרלים, ויטמינים B1,2,3,6 וחומצה פולית השומרים על הלב ומערכת עצבים תקינה. בקיווי היבש אמנם התכולה יורדת, אך הוא עדיין בעל ערך גבוה.

אופן השימוש: מומלץ לשטוף את הקיווי המיובש במים לפני האכילה, כדי להסיר ממנו עודפי סוכר (קיווי יבש לרוב ממותק).

תמר מיובש
בתמר 80% סוכר, חלבון, שומן, מינרלים, ברזל, נחושת, גופרית, מגנזיום וסידן. הוא מכיל כמות גדולה של סיבים והוא מקור נהדר להשלמת אשלגן. התמר עשיר בוויטמין E וויטמינים מסדרתB ואפילו קצת ויטמיןB12 . ב- 5 תמרים (45 גר’) יש 115 קלוריות, רובן מפחמימות.
9
תמר הינדי (תמרינדי)
פרי חמוץ המשמש להורדה במשקל. החומצה ההידרו קסיסיציטית הנמצאת בו מעכבת ייצור אנזים האחראי לסינטוז חומצות שומן בתהליך המרת סוכר הפירות לשומן. אכילת תמר הינדי מסייעת לכבד לייצר גליקוגן. רמה גבוהה שלו בדם מאפשרת לסייע בדיכוי התיאבון, כמקור E זמין לגוף וכתוצאה מכך גם יורדת צריכת הסוכר שלנו. כמו כן, הפרי פועל ליציאות (משלשל עדין), נוגד עוויתות וכיווצים (כאבי בטן), מקל על דלקות בגרון, ברונכיט, שיעול ומטפל בבעיות מעיים.

אופן השימוש: ההמלצה היא לצרוך פרי תמר הינדי אחד לפני כל ארוחה. ניתן גם לאכול סוכריות תמר הינדי בצורה מסודרת לפני ארוחות.

בננה מיובשת (ללא סוכר)
הבננה המיובשת עשירה בוויטמינים – במיוחד ויטמיני B, באשלגן ובסיבים. אכילת בננה אחת ביום מספקת את מכסת האשלגן היומית המומלצת, שמסייעת לגופנו לאזן את רמת לחץ הדם, לשמור על פעילות תקינה של הכליות ולהתמודדות עם מצבי לחץ מתמשכים. בבננה מצויות 8 חומצות אמינו שגופנו אינו יכול לייצר בעצמו.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות

משלוחים חינם

קוד קופון: 010203

בקניה מעל

150
  •  

משלוח (עד 4 ימים) לפתח הבית