כוננות מצות: כך מכינים חליטות לחיזוק מערכת העיכול

בפסח, בגלל המעבר מתזונה עשירה לתזונה חדגונית ונטולת סיבים, מערכת העיכול עומדת מול קשיים ואתגרים ייחודיים.

השינויים בהרגלי התזונה עלולים לגרום לבעיות במערכת העיכול – זו שאחראית על קליטת המזון, פירוקו לרכיבי תזונה, ספיגת הרכיבים התזונתיים לזרם הדם ופליטת השאריות שגופנו לא זקוק להן כדי להפיק את התועלת הנדרשת לגוף.

אורכה של מערכת העיכול תשעה מטרים, והיא כוללת את האיברים הבאים: פה, גרון, ושט, קיבה, מעי דק, מעי גס, חלחולת ופי הטבעת. איברים נוספים שממוקמים מחוץ למערכת העיכול אבל קשורים אליה הם כבד, לבלב וכיס המרה.

המצות, לדוגמה, מכילות כמות אפסית כמעט של מים, הן עניות בסיבים תזונתיים ועלולות לגרום בשל כך לקשיים בעיכול. השינוי התזונתי שמגיע בעקבות הסרת החמץ מהתפריט היומי עלול להתבטא בעצירות, נפיחויות, צרבות, גזים וספיגה לקויה.

סיבה נוספת לבעיות במערכת העיכול דווקא בחג הפסח טמונה ב”צונאמי” ארוחות החג הכבדות שגורם לעומס קיצוני על מערכת העיכול. חליטות צמחים שייכנסו לתפריט שלכם לפני, במהלך ואחרי החג, יעזרו למערכת העיכול לעבור את הפסח בשלום.

לפני החג

כשבוע לפני החג, נתחיל להכין את מערכת העיכול לקראת האתגרים שעומדים בפניה:

• צמחים מנקזי ומזיני כבד כמו שורש שן הארי, זרעי גדילן וורבנה רפואית. הכבד הוא איבר מפתח להכנת מערכת העיכול לשינוי התזונתי של פסח.
• צמחים תומכי ומשקמי ריריות ממערכת העיכול כמו שורש ליקוריץ, שורש חוטמית, זרעי פשתה וזרעי צ’יה טחונים. תאי הריר במשך חג הפסח עלולים לסבול מהשינוי התזונתי ובכך להשפיע לרעה על מערכת העיכול. צריכת הצמחים הללו תתמוך בתאי הריר, תקינותם ופעילותם.
• צמחים מקדמי ספיגה ותומכי עיכול כמו זרעי וגבעולי סלרי, טחינה מלאה, אשכולית, כורכום, תה ירוק וזרעי קצח.
• צמחים למניעת עצירות כמו קמומיל, זרעי כוסברה, קליפות פסיליום ושורש חומעה, וצמחים המכילים סיבים תזונתיים כמו פשתה וצ’יה.
• צמחים תומכים רגשית בעלי השפעה חיובית על מערכת העצבים כמו שורשי וויטניה ועלי מליסה. צמחים אלו יסייעו לנו להכיל את חוויית המפגש המשפחתי, על המורכבות שבה, שעלולה להיות טעונה. הצמחים מסייעים לבלוטת האדרנל לייצר בצורה מאוזנת הורמוני דחק (סטרס), מעודדים חשיבה חיובית ותורמים למצב רוח מרומם.

מתכון לחליטת “הכנה לחג”: ערבבו כפית מכל אחד מהצמחים הבאים: פרחי קמומיל, זרעי כוסברה, שורש חומעה, שורש ליקוריץ גרוס, עלי תה ירוק, שורש ויטניה, עלי מליסה ועלי ורבנה רפואית. הרתיחו כף מהתערובת שיצרתם עם כוס וחצי מים למשך עשר דקות, סננו ושתו. מומלץ לשתות עד 3 כוסות מהחליטה ביום.

בארוחת החג

כדי לעבור בשלום את ארוחות החג הגדולות, מומלץ להוסיף למנות השונות תבלינים משפרי ספיגה ועיכול כמו פלפל שחור, ג’ינג’ר, קינמון, צ’ילי, קצח, סומק, אזוב, זרעי כמון, זרעי כוסברה, זרעי אניס ועוד. בין מנה למנה מומלץ ללעוס תרמילי הל. בצד הקולינרי תרמילי ההל יפנו את בלוטות הטעם לטעם של המנה הבאה. בצד הבריאותי לתרמילי ההל יכולת לסייע למערכת העיכול לפעול ביתר ולהתמודד עם כמויות גדולות של מזון.

מתכון לחליטת “סוף הארוחה”: בסוף הארוחה, על מנת להפחית נפיחות, תחושת מלאות ולזרז עיכול, הכינו חליטה הכוללת זוטא לבנה, מליסה וגרניום. הכינו קנקן משפחתי עם כפית מכל צמח, או צרור עלים טריים, השרו למספר דקות במים רותחים ושתו.

במהלך שבוע החג

שבוע זה ילווה בצמחים סופחי גזים כמו זוטא, שומר, אניס, קמומיל ומליסה, ובנוסף צמחים נוגדי עווית כמו זרעי אניס ועלי מנטה. בנוסף, כדאי לצרוך צמחים מפחיתי צרבות וחומציות כמו הפיליפנדולה שכדאי לשתות כחליטה חמה או קרה. להתמודדות עם מצבי עצירות, כדאי לצרוך צמחים כמו ליקוריץ, קליפות פסיליום או זרעי פשתה טחונים.

מתכון לחליטת “שבוע הפסח”: ערבבו כפית מכל אחד מהצמחים הבאים: זוטא, מנטה, פילפנדולה, זרעי אניס, קמומיל וליקוריץ גרוס. הרתיחו כף מהתערובת שיצרתם עם כוס וחצי מים למשך עשר דקות, סננו ושתו. מומלץ לצרוך עד 3 כוסות מהחליטה ביום ואולי אף לקחת תרמוס ממנה לטיולי החג.

לאחר החג

מומלץ לחזור לשגרה התזונתית תוך כדי ניקוי הכבד, זאת בעזרת זרעי גדילן ושורש שן הארי. מזרעי הגדילן נצרוך כפית אחת ביום – בחליטה או פשוט ע”י לעיסת הזרעים. משורש שן הארי הגרוס מומלץ לצרוך כפית ביום – להרתיח בכוס מים רותחים ולשתות במשך מספר שבועות.

חג הפסח הוא חג התבלינים. ארוחת החג מתובלת להפליא ומסמלת שפע וחגיגיות. בגלל שכוהני הדת המצרים נמנעו משימוש בתבלינים ומלח, תיבול בארוחת חג הפסח הוא גם סמל לנצחון על משעבדינו וצוררינו. מה יותר נכון מלהמשיך מסורת זו של שימוש בתבלינים כסמל לחירות, וכפרקטיקה החשובה לבריאותנו.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות

משלוחים חינם

קוד קופון: 010203

בקניה מעל

150
  •  

משלוח (עד 4 ימים) לפתח הבית