הרשמה למועדון לקוחות English צור קשר סניפי הרשת תבלינאי החווה תרבות התבלינים אודות החווה  

כתבו עלינו

מה כל כך טוב בקטניות? / זמן ירושלים / אוקטובר 2015
מה כל כך טוב בקטניות?
קבוצת הקטניות היא אחת מקבוצות המזון המועילות ביותר לבריאותנו. הקטניות מכילות כמות גבוהה של סיבים מסיסים שמסייעים לאיזון שומני הדם, לחיזוק החיידקים הטובים של המעי ולתפקוד תקין של מערכת העיכול. בנוסף, רוב הקטניות כמעט נטולות שומן והן בעלות אינדקס גליקמי נמוך ולכן תורמות לשמירה על משקל תקין, לאיזון משק הסוכר ולתחושת השובע שלנו. בקטניות יש גם כמויות גדולות של רכיבים תזונתיים (פיטוכימיקלים) שמונעים תהליכים חמצוניים בגוף ולכן מגנים על גופינו מתהליכי מחלה והזדקנות מוקדמת.
 
קיימים סוגים רבים של קטניות: שעועית לסוגיה, עדשים, חומוס, אפונה, סויה ועוד...
סיבים תזונתיים הינם חלקי צמח אותם מערכת העיכול אינה מסוגלת לעבד.          
                  
הם אינם מכילים כל קלוריות ואין להם ערך תזונתי. מייחסים לסיבים התזונתיים חמישה תפקודים עיקריים:
1. הורדת רמת כולסטרול בדם
2. הורדת רמת הסוכר בדם
3. מניעת סרטן המעי הגס
4. שיפור תהליכי העיכול
5. סיוע בשמירת תפריט דיאטה
 
היכן יש סיבים?
אפשר לחלק את הסיבים לשתי קבוצות: מסיסים במים ולא מסיסים.
סיבים בלתי מסיסים מצויים במזונות כמו דגנים, תירס, אורז מלא, תפוח אדמה בקליפתו, לחם מלא, סובין תירס, סובין חיטה, סובין שיבולת שועל, ברוקולי, אפונה, קליפות ירקות ופירות, משמש מיובש.

סיבים מסיסים מצויים במזונות כמו קטניות, פירות, ירקות, שיבולת שועל, קליפות תפוח, אגס, גזר וארטישוק.
אופן השימוש: על מנת ליהנות מיתרונותיהן של הקטניות מבלי לבלות שעות ארוכות במטבח מדי יום, כדאי לבשלן בכמויות גדולות ולהקפיא במנות קטנות. כשרוצים לבשל, מוציאים מנה או שתיים. בצורה זו ניתן להנות בצורה מהירה מהקטניות ע"י הוספתם לסלט, לאורז, לתבשילי ירקות ועוד.
 
הנבטת קטניות- דרך מצוינת ומאוד בריאה לצריכה:
התהליך המתרחש בהנבטה הוא בעצם תהליך טבעי של התפתחות הזרע. בתהליך זה הזרע משתמש בתכולת הפחמימות שבו בכדי לקבל אנרגיה ולגדול. כתוצאה מכך גדלה כמות החלבון וגם כמות הוויטמינים ואפילו נוצרים ויטמינים חדשים, שלא היו קיימים בזרע היבש.

הנבטים יכילו אנזימים רבים עם התקדמות הנביטה, בהם יוכל גופנו להשתמש לתועלתו. האנזימים תורמים לעיכול תקין, להגנה מפני נזקי חמצון, תהליכים סרטניים ועוד. את הנבטים אפשר להוסיף לסלטים, תבשילים, סנדוויצ'ים ועוד.
הנבטת קטניות- יש להשרות את הקטניות בקערה עם מים למשך לילה (בין 8 -24 שעות),לא תחת שמש ישירה, ולא בקירור.

לאחר ההשריה, יש לסנן את המים מהקערה, לשטוף ולהשאיר את הקטניות המסוננות על מצע לח בין 24-48 שעות נוספות. במהלך 48 השעות, יש להתיז מים על הקטניות, ולדאוג שהמצע עליו הן מונחות ישאר לח. (המצע יכול להיות מגבת, קערה שטוחה, או קערת אידוי מעץ)  כאשר רואים נבט ברור (חצי ס"מ בערך) יש להכניס את הקטניות למקרר.
 
אלו סוגי קטניות יש?
• שעועית- לבנה, שחורה, אדומה, בובס, מש
• עדשים- אדומות, ירוקות, שחורות, אורדל, מונדל
• פול/ חומוס
• קינואה- אדומה, לבנה
• כוסמת/ חיטה
 
השריית קטניות
• קטניות כמו שעועית, חומוס, ולוביה יש להשרות לפחות 8 שעות לפני הבישול.
• רצוי להשרות אף 12 שעות או יותר ולהחליף את מי ההשריה לאחר כשש שעות.
• עדשים ירוקות ומש לא חייבים להשרות אך רצוי להשרות שעתיים-שלוש לפני הבישול.
• אפונה ועדשים אדומות אין צורך להשרות כלל.
 
זמני בישול של קטניות
• עדשים אדומות: 15-20 דקות
• מש, אפונה, עדשים ירוקות: 45-60 דקות
• חומוס, פולי סויה, שעועית: 3-4 שעות
על מנת ליהנות מיתרונותיהן של הקטניות מבלי לבלות שעות ארוכות במטבח מדי יום, כדאי לבשלן בכמויות גדולות ולהקפיא במנות קטנות.
 
שיהיה בהצלחה,
אבי ציטרשפילר- חוות דרך התבלינים
 
עמוד ראשי - דרך התבלינים
חדשות
לקטלוג התבלינים
מתכונים
מחסן רעיונות
קורס סודות מן השדות
פעילויות לילדים
סדנאות וימי עיון
לקבוצות וארגונים
חוויות מפעילויות
רפואת הצמחים - מאמרים
תבלינים במדיה
גלריית תמונות
כתבו עלינו
 
הרשמה למועדון לקוחות




  נקודות מכירה | גלריית תמונות | מאמרים | מרכז מבקרים | פעילויות החווה | מחסן רעיונות | מתכונים | קטלוג מוצרים | תרבות התבלינים | מי אנחנו
צור קשר | קישורים | הרשמה למועדון לקוחות | כתבו עלינו